Monday 25 January 2010

sekularisme?

Tadi saya terbaca satu artikel yang menceritakan berkenaan dengan motivasi..Saya perolehi artikel ini bile meng'klik' hasil shoutout seorang sahabiah saya.Bila terbaca sampai ke satu pernyataan ini..saya menjadi bingung..

"Jikalau kita berjaya dalam kerjaya dan kewangan,kejayaan dalam kekeluargaan dan ibadah akan menyusul selepas itu.."

Apakah yang kalian fikirkan apabila terbaca pernyataan ini..Saya fikirkan jika saudara penulis itu seorang muslim,maka fikirannya mungkin telah diracuni sekularisme..kerana saya tidak tahu adakah penulis itu islam ataupun tidak..

Saya meng'skroll' dan mencari nama..

"nama macam islam"

"hmm..musykil2..."

Wahai kawan-kawan sekalian..Saya agak terkejut jikalau ada dikalangan sahabat2 saya menyokong dengan artikel ini..Tapi oleh kerana salah seorang sahabat saya meng'post'nye di shoutout..saya amat khuatir fikirannya diracuni juga..Isi artikel itu banyak membingungkan seseorang yang beragama islam apabila membacanya..

Sebagai umat islam,kita haruslah menjadikan islam itu teras dalam menjalani kehidupan seharian.Kejayaan di dunia itu memanglah penting..Tapi apa salahnya kita fokuskan matlamat kita untuk memperoleh kejayaan di dunia dan di akhirat..

Jikalau kita terlalu mengejar dunia..dan akhirat kita berciciran..bagaimanakah keadaaan kita di kampung akhirat kelak?Kita sendiri akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita lakukan..Kita tidak boleh menuding jari menyalahkan 'boss' kita ke mengatakan..

"Boss banyak sangat bagi kerja sampai tak sempat saya nak solat"

Bolehkah kita bagi alasan begitu bila disoal oleh munkar nankir di dalam kubur tentang apa yang telah kita lakukan dengan solat dan ibadah kita?

Jikalau kita menginginkan kejayaan dunia yang dapat kita dukung..mengapa kita tidak mahu  kejayaan akhirat yang dapat kita junjung..?yang dapat menjamin kesejahteraan kita di akhirat sana..

Sesungguhnya rezeki kita tidak akan putus selama kita di dunia..Kita memang disuruh untuk berusaha untuk memperoleh apa yang kita hajati..tapi di pengakhirannya,kita hendaklah bertawakal mengharapkan apa yang terbaik akan dikurniakan kepada kita kerana qada' dan qadar itu telah tertulis di luh mahfuz.

Seperti yang kalian tahu,jikalau kita terlalu mengejar dunia..keberkatan kita dalam hidup akan hilang..kejayaan yang mungkin kita kecapi pun dirasakan seperti ada yang kurang..perasaan dalam diri penuh dengan gundah gulana dan sentiasa ada rasa tidak puas dengan apa yang ada..Syaitan begitu banyak cara yang halus dalam menghasut kita agar kita jauh daripada keredhaan Allah S.W.T..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
 “ Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah S.W.T. kepadanya. Maka takutlah kepada Allah S.W.T. dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah S.W.T. tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.”

Jadi kita perlulah mencuba sedaya upaya sebagai umat islam untuk mengimbangi urusan di dunia dan di akhirat..Urusan di dunia perlu ada usahanya dan di akhirat pun jangan sesekali ditinggalkan..Dan untuk memperoleh kejayaan itu,kita perlu berubah..

Pepatah inggeris ada mengatakan..

"If you always do what you've always done, you'll always get what you always got, and you'll always feel what you always felt"

Kita akan hanya dapat memperoleh kejayaan itu jikalau kita mengubah apa yang selalu menyebabkan kita gagal..kerana jikalau kita tidak mengubah kehidupan kita kepada yang lebih baik,hidup kita tidak akan menjadi lebih bahagia dan selesa..Ia akan kekal seperti apa yang selalu kita rasakan..

Selepas kita puas berusaha itu..bertawakallah dengan penuh mengharap agar doa kita diterima oleh-Nya..Barakallahuli walakum..


Wallahu a'lam..

p/s: banyak membaca memang dituntut agama..tapi kita perlu tahu isi bacaan itu bertepatan syariat dan kandungannya benar ataupun tidak..renung-renungkanlah..

Nobody trips over mountains. It is the small pebble that causes you to stumble. Pass all the pebbles in your path and you will find you have crossed the mountain.
-anonymous-

0 comments:

mp3 pLayeR

HYE!!!!