Wednesday 7 April 2010

untuk ape?





  1. Exam,kene buat betul2....sebab...sebab exam la! mane bole main2!.


  2. Exam kene buat betul2 sebab datang sini nak belajar la...takkan nak main snooker kot(ade ke?).


  3. Exam kene la buat betul2,sungguh2! mantap2! sebab ini yang kite mahukan selama ini,inilah cita2 kite!.


  4. Exam kene buat betul2 untuk mak ayah,ummi abah,walid ibu...etc kat rumah tu yang tengah mengharap dengan kite.


  5. Exam kene la buat betul2 untuk diri kite sendiri,our own future,untuk mantapkan diri,untuk agama,bangsa,dan negara!(perggh).


  6. Exam kene la buat betul2 mane bole ketinggalan dengan kawan2 lain,kawan2 lain sume dapat result best,kite pon kene la tunjuk yang kite bole dapat jugak yang best! kene tunjuk kite pon best!(erkk).


  7. Exam,ujian dunia je,ujian akhirat lagi susah la...


  8. Exam kene buat yang terbaik untuk Allah,untuk agama untuk mak ayah,untuk ahli family yang lain sebagai qudwah.


  9. Exam kene buat betul2 untuk dapat result bagus,bole balik dengan perasaan ceria,no worries.


  10. Exam kene buat betul2,habis tu datang sini nak buat ape lagi selain exam?


  11. Exam kene buat betul2 sebab...jawapan dari anda sendiri yang sedang membace...:)




Bismillah...salam'alaik sumerr



hurmm...macam2 reason kat atas tu kite bole tengok sebab2 exam. kenape exam tu sangat penting bagi kite,anda pun ade reason2 tersendiri jugak kan kenape anda perlu ambik exam ni sebagai sesuatu yang serius dalam hidup,untuk menjanjikan 'input n output' yang keluar adalah yang memuaskan bagi diri masing-masing. itulah rasenye orang cakap norma kehidupan atau 'norm of life'.



kenape kene buat yang terbaik untuk exam? kenape kene berjaya? kenape kene susah payah untuk exam ni? kenape? kenape? kenape? soalan ni saya pernah terfikir suatu zaman dahulu kala diwaktu exam tengah berlangsung dengan sangat sibuknya dan sengitnya,sampai tidur tak pernah cukup,makan kadang terlupa,keluar rumah 1 minggu 3 kali je,atau mungkin kurang dari itu,pergi beli stok makanan,tak payah cakap,kadang rase malas nak keluar,end up nya maggi mee peneman hidup,macam2 la situasi yang berlaku time exam tu,kalau dengar cerita dari kawan2 lain,mungkin lagi 'critical',huhu...ade yang tidur 2-3 jam je sehari! dapur tak berasap selama 3 bulan (perkara biase...since kat sini ade banyak makanan express). fuhhh... terase cam exam ni suatu medium untuk menyiksa diri mase tu...



Untuk ape semua ni? untuk cita2? mungkin sebab itu tak cukup bagi diri ini untuk jadikannya sebagai pembakar semangat (mungkin sebab ini bukan cita2 saya in the 1st place?..hehh-grinning-) kemudian waktu berlalu,segala kesusahan,penat lelah,pahit manis yang dilalui,saya serahkan sajalah pada Maha Pemberi,mungkin sebab waktu itu saya fikir itu perkara yang terbaik yang patut dilakukan,atau mungkin juga usaha yang dilakukan tak setimpal dengan apa yang dimahukan,dan banyak lagi mungkin2 yang lain,pasrah ajela(cehh). Bile waktu berlalu,dan pelbagai pengalaman ditempuhi,dilalui,diharungi,mungkin dari situ saya mendapat solusi bagi ape yang perlu ade dalam hidup ini,supaya kite semua bole jadi orang yang tsabat dalam perjuangan kite ini hingga ke penghujungnya...dan mungkin juga membolehkan kite menjadi sesuatu,seseorang pada ape yang kite sebenarnye dipertanggungjawabkan dalam dunia ini (cakap pasal tanggungjawab,semalam masak lambat! tibe2 nak terlentok plak ptg2 tu,kesian kat housie yg lain gi tuition perut kosong,ermm mungkin maaf tidak cukup untuk kali ini? mungkin kene belanja diorang? mungkin2...:)).



Manusia,secara fitrahnya sukakan kepada benda yang nampak saje,jadi kalau nak cakap buat kerana Allah,atau kerana pahala,semua itu kite tak nampak (ke ade yang bole nampak?) dan manusia juga secara fitrahnya sukakan kepada ganjaran,lagi cepat dapat ganjaran,lagi la suka buat benda tu,lagi la semangat,lagi la rajin,ermm tapi mungkin juga ade di antara kite yang melalukannye kerana minat?,mungkin juga...untuk kite fikirkan sesuatu yang dilakukan ini untuk Nya,untuk agama atau untuk harga sebuah jannah,mungkin agak sukar,agak berat jadi kite lebih cenderung untuk lakukannya bagi perkara yang kite nampak atau perkara yang boleh dapat ganjaran dengan cepat,mungkin untuk menjadikannya sebagai pembakar semangat? mungkin juga...macam buat kerana mak ayah,kerana masa depan,kerana harta,kerana pangkat,atau mungkin juga kerana ingin mendapatkan pengaruh? isk2...tak bole2...that is wrong! tapi betul ke salah? sebab sepatutnya kite kena ade niat yang 1 je,Allah kan tak suke hamba2Nya mempersekutukanNya dalam sesebuah urusan,tapi mungkin kite bole jadikan niat yang pertama keranaNya,dan niat seterusnya kerana ibubapa dan lain2?...hurmm bole2...dah tanye naqibah die cakap bole,jadi bole la kan,cume jangan la lebihkan sangat niat2 yang lain tu dari niat kite yang utama tadi...kenelah selalu perbaharui niat,tajdid niat namenye.



Solusi yang saye dapat dari ape yang saye lalui adalah cabarlah diri untuk buat yang terbaik,dan buatlah semua itu,first thing first,ofcourse kerana Allah,selepas tu agamaNya,selepas tu ,mak ayah,kerana kite juga disarankan untuk berbuat baik kepada mereka,dan mendapatkan suatu kejayaan dan seterusnya menggembirakan mereka adalah sesuatu perkara yang baik,kan? dan yang terakhir,mungkin ade juga kredit untuk diri ini,untuk mantapkan diri,supaya jadi orang yang berguna,berkualiti,berpengetahuan...etc,untuk,agama juga...terpulang la pada sebab masing2 kenape mahu berjaya,sebab semua orang ade sebab2 sendiri mengapa perlunya kite berusaha bersungguh2 dalam hidup...saye tak cakap sebab2 saye tu yang terbaik,mungkin kerana saye rase sebab2 itu ade yang tak baik juga disebaliknya...cume ape yang ingin disentuh dari awal tadi ialah,buatlah keranaNya,agamaNya seikhlas-ikhlasnya...walaupun macam yang saya katekan tadi memang susah,tapi fitrah manusia juga inginkan kepastian,dan inginkan sesuatu yang bertahan untuk selama-lamanya...dan ape benda didunia ini yang bertahan selamanya? harta? kekayaan? mak ayah? reputasi kite? anda tahu sendiri jawapannya,TIADA YANG BERTAHAN SELAMANYA...selain Dia yang satu yang Maha Berdiri dengan Sendirinya,Dia,Al-Hayy,yang Maha Hidup...



Yang kedua yang ingin disentuh adalah buatlah kerana agamaNya,kerana sesungguhnya sebelum kite dicipta,Allah telah berfirman pada para malaikat,yang Dia ingin menciptakan seorang khalifah dimuka bumi ini,seorang khalifah yang kerdil sedangkan gunung yang besar itu pun tidak mampu untuk memikul beban kite yang kerdil dan selalu melakukan kesalahan ini untuk memikulnya,jadi,perbaikilah diri untuk menjadi khalifah yang Dia ciptakan itu,saye percaya semua dari kalangan kite ade kekuatan2 masing2,yang boleh digunakan untuk kepentingan agamaNya,kalau tidak masakan Dia menobatkan kite sebagai khalifahNya di muka bumi ini,sedangkan para malaikat pada mulanya runsing dengan ape yang diberitahu kepada mereka,dengan berkata mengapa Allah ingin menciptakan kite yang akan menumpahkan darah di muka bumi ini? tapi Allah menyatakan,Dia lebih mengetahuinya...jadi,Allah percaya pada setiap hambaNya yang sujud padaNya,yang mengucap 2 kalimah syahadahNya,yang rela untuk mematuhi segala perintahNya,untuk memikul beban sebagai khalifah ini...ingatlah, agama kita sangat memerlukan kite,terutamanya pada mase sekarang ini,pada mase umat Islam yang lain,saudara2 kite sedang ditindas,buktikanlah yang Islam itu adalah agama yang syumul,agama yang ditujui,buktikanlah yang janji Allah itu pasti,akhirnya Islam akan tertegak dimuka bumi ini...



Mungkin kita akan terfikir,ya janji Allah itu pasti,Islam akan kembali subur macam zaman2 Abbasiyyah,Uthmaniyyah dan lain2,tapi adakah kite akan duduk sahaja di pinggiran,sekadar menyaksikannya,dan tidak berbuat ape2 untuk menegakkannya kembali? dan meninggalkan bumi ini dengan tidak menyumbangkan ape2 untuk agama ini? tak rase rugi ke? sedangkan harga sesebuah jannah itu seperti yang dicakapkan tadi bukan murah...ghehli giddan! (mahal sangat)...perlengkapkanlah diri,dari segi akademik dan ilmu2 agama kite jugak,tunjukkanlah yang kitelah barisan yang menegakkan yang baik dan meninggalkan yang buruk dan yang percaya padaNya pada musuh2 kite...jadikanlah peperiksaan dunia ini sebagai satu medan juang untuk kite mencapai kehidupan di akhirat sana yang pasti...



akhir kata,bittaufiq wannajah!!







Nobody trips over mountains. It is the small pebble that causes you to stumble. Pass all the pebbles in your path and you will find you have crossed the mountain.
-anonymous-

mp3 pLayeR

HYE!!!!